PUBERS EN SOCIALE MEDIA:
De sociale media nemen een
belangrijke plaats in in het leven van onze pubers. Zij zouden niet zonder
kunnen. De sociale media zijn voor hen een belangrijk sociaal
communicatiemiddel. De meeste jongeren zijn meer tijd in contact met hun
vrienden en andere leeftijdgenoten via de virtuele dan via de werkelijke
wereld.
Dit heeft voor- en nadelen,
hetgeen ik beschreven heb in de column van maart. Vooral verlegen, introverte
kinderen vinden het makkelijker om contact te maken via het net dan in het
gewone leven; voor hen zorgt internet er dus voor dat ze toch bevredigende
contacten met leeftijdgenoten kunnen hebben. Maar aan de andere kant neemt hun
motivatie om hier toch hun best voor te doen in het gewone leven daardoor wel
af.
Ik merkte zelf dat ik toch met
mijn "oudere-generatieblik" naar het hele internetgebruik van
jongeren keek en met name de negatieve effecten ervan zag. Het lezen van een
paper die mijn 18-jarige hooggevoelige neef Matthijs schreef voor Shell over
hoe jongeren omgaan met de virtuele wereld, opende mijn ogen dat de jongeren
van nu het virtuele web toch heel anders beleven dan ik en dat mijn aannames
niet altijd klopten. Matthijs ging een paar weken op vakantie in Europa met een
meisje dat hij via internet kende. Zijn ouders vonden het geen goed plan, want
" hij kende dat meisje toch nauwelijks." Matthijs gaf echter aan dat
hij met dit meisje een jaar via internet contact had gehad en dus best veel van
haar wist; voor hem was ze meer een vriendin dan mensen die hij dagelijks op
school zag. Ook mijn zoon kreeg een relatie met een meisje dat hij al kende van
zijn studie, maar het werd pas wat nadat ze in de kerstvakantie regelmatig met
elkaar gemaild hadden.
Vroeger pakte je als je thuis
kwam de telefoon om met je vriendinnen verder te praten, nu gaat alles via
internet. En naast vrienden uit de nabije omgeving, hebben jongeren nu via het
web vrienden van over de hele wereld.
Ook zijn zij gewend om meer
kanalen tegelijk open te hebben staan. Matthijs schrijft:
“Voor mij en mijn vrienden is het
niet ongewoon om een half dozijn verschillende gesprekken op verschillende
platforms te hebben, terwijl we tegelijkertijd de conclusie van een essay
schrijven. We kunnen heel invoelend, innovatief en breed geïnteresseerd zijn en
buitengewoon extravert op het web tot het punt waarop onze privacy en zelf veiligheid
ernstig in het geding komt.”
Toch zet ik zelf wel een
kanttekening bij dit multitasken, want het versnipperd hoe dan ook de aandacht.
En zeker hooggevoelige kinderen zullen hier last van hebben. Eigenlijk
zijn ze constant online. De aandacht wordt steeds onderbroken door mails,
sms’jes, pingen, telefoontjes e.d. Steeds breken mensen die er niet zijn, in in
de actuele situatie waarin ze zich bevinden. Zo zijn ze er met hun aandacht
nooit volledig bij. Het lijkt of ze alles tegelijk kunnen, maar hun aandacht
wordt versnipperd. En tijd om even lekker te mijmeren en contact te maken met
je binnenwereld of je creatieve vermogen, is er vaak niet. Om te weten wat goed
voor je is en om te ervaren hoe je je echt voelt, heb je stilte nodig, tijd om
even bij jezelf te komen.
Matthijs
beschrijft in zijn paper dat er steeds meer oppervlakkig met elkaar
gecommuniceerd wordt. Omdat je continue gestoord wordt en steeds afgeleid
wordt, is er geen tijd om je ergens in te verdiepen.
Mijn
advies is dan ook om de tijd op het web toch binnen de perken te houden en je
kind aan te wennen om bijvoorbeeld tijdens het proefwerk leren en 's nachts de
i-phone of smart-phone beneden te laten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten